vrijdag 3 januari 2020

Hoe twee keer mis toch nog leuk werd

Ons (niet meer zo) kleine smurfje is bijna jarig en dus moest er weer een verjaardagsoutfit genaaid worden. Ze wist precies wat het moest worden: een tot overgooier omgebouwde tuinbroek met shirt en legging en een vest.
Met die opdracht gingen we naar de lapjesmarkt in Utrecht en bij bijna de eerste (eigenlijk derde) kraam waren we er al uit (maar natuurlijk hebben we eerst even over de rest van de lapjesmarkt gekeken waar we tricot voor verjaardagsonderbroeken kochten.
Terug naar kraam 3. "Hoeveel tricot heb ik nodig voor een shirt en legging voor deze dame?". (De dame is bijna 1.60m) Aan 1.50m zou ik genoeg moeten hebben. Daar twijfelde ik al. Zou dat echt uit 1.50m passen? Maar verkopers zijn geneigd je eerder teveel dan te weinig stof te verkopen, dus het zou wel goed komen, dacht ik.
Nee dus. 2 pijpen, een voorpand en 2 mouwen kwamen helemaal uit de lap, maar het achterpand kwam niet verder dan net onder de mouwaanzet.... (Dit was dus de eerste keer mis)
Dilemma: wachtte ik op de volgende lapjesmarkt of ging ik online kijken? Ik besloot toch maar online te kijken want dan kon ik in ieder geval verder.
We besloten voor tricot met een andere print te gaan. Vol spanning wachtten we bij de brievenbus. Waar ik tricot verwachtte, werd er echter een lapje katoen geleverd (tweede keer mis).
En nu dan?

In overleg met smurfje besloot ik de lap katoen toch te gebruiken als onderkant van het achterpand. Ik legde er plooien in en rondde de onderkant wat af.

Dit was het resultaat (en eigenlijk is het dan drie keer mis, want met het druilerige weer van vandaag kon ik blijkbaar geen mooie, scherpe foto's maken).

De streepjes waren in breedterichting, maar nu ik toch ging freewheelen, vond ik streepjes in de lengte leuker.

De tuinbroek kochten we in mei 2019 al eens in de opruiming bij de H&M, toen al met het plan die om te bouwen naar een overgooier.
Zo ziet het setje met shirt en legging eruit:

De plooien in het achterpand vallen helaas net weg achter de bretels van de tuinbroek. De streepjes zijn echter nog goed te zien.

Maar er moest dus ook nog een vest bij... Het werd opnieuw (zie mijn vorige bericht) vest Tiger uit Ottobre, maar nu met knoopjes.

Speciaal voor dit vest bestelde ik kamsnaps bij kleurenmix. Als extraatje kreeg ik er hartvormige kamsnaps bij. Van ons kleine smurfje mocht ik er één hartje op doen.

Wij zijn heel erg blij met het resultaat. Dus: hoe twee keer mis toch nog leuk werd!

Ik mocht de naden niet topstitchen, dus die zien er hobbeliger uit dan anders...
Wat ik wel deed: ik legde de panden tegen elkaar op de stof waardoor er geen zijnaden zijn en de print aan de zijkant mooi doorloopt. Wat een uitvinding!

Uiteraard aan deze set veel aanpassingen in de patronen. Het patroon van het shirt was onveranderd tot de kink in de kabel kwam.
Wat betreft de legging: ik nam een maat 140 en verlengde die (achteraf veel te lang...)
Het vest: knopenlijst (met beleg), geen zijnaden, geen zakken.

Ons kleine smurfje is op haar verjaardag van top tot enkel in zelfgemaakte kleding (mèt ondergoed!). Als ik nu nog sokken voor haar brei is ze van top tot teen in zelfgemaakt.

Okergele tricot, verenjogging en grijze jogging: lapjesmarkt Utrecht
Okergele katoen: Dekkers stoffen
Boordstof en kamsnaps: Kleurenmix
Patroon vest: Tiger, Ottobre 4-2017
Patroon shirt en legging: Ottobre 4-2013, patronen 33 en 30
Tuinbroek: collectie 2019 H&M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten