vrijdag 20 februari 2015

Een turnpakje en -broekje

Onze grote smurf zit sinds dit schooljaar op turnen. Ze turnde steeds in een kort broekje en een T-shirtje, maar met allemaal dametjes in turnpakjes eromheen, zag dat er toch een beetje armoedig uit. En dus nam deze smurfenmoeder zich voor een turnpakje te maken.
Als je in internetwinkels kijkt, worden er bij turnpakjes korte broekjes aangeboden, een soort wielrenbroekjes. En hoewel onze grote smurf dat niet nodig vond, bood ik aan ook een broekje bij het turnpak maken. Toen ze bleef volhouden dat het niet nodig was, stapte ik van dat idee af, maar een week nadat het turnpak af was, vroeg ze of haar broekje ook al klaar was.... En dus ging ik alsnog aan de slag.

Ik had het naaipatroon Jalie 2792 willen lenen, maar toen kwam ik in een oudere Ottobre (01-2007) een gym/balletpakje tegen.
Omdat ik weet dat Ottobre-patronen vaak erg breed vallen, heb ik goed gemeten (een turnpakje moet niet lubberen, toch?) en kwam voor mijn grote 9-jarige die allang maat 146 draagt, uit op een maat 128. Natuurlijk was dat niet lang genoeg; ik verlengde voor- en achterpand met 3 cm. Het patroon had een 3/4-mouw; die verlengde ik tot een gewone lange mouw.
Van het voor- en achterpand knipte ik de schouderstukken scheef weg en legde die op de stof aan elkaar; zo ontstond er een soort raglan).
Voor het broekje gebruikte ik het patroon voor een sportlegging uit dezelfde Ottobre en daar haalde ik dan weer een stuk af. Dat patroon knipte ik scheef doormidden; bij het 'voorpand' deed ik hetzelfde en de ontstane driehoek knipte ik uit de lycra met patroon.
En toen was het nog een kwestie van moed verzamelen...

En eigenlijk.... viel het me ontzettend mee!

Een plaatje:
Let niet op de sokken... een blik op voor en achterkant

 En mama, als ik nou een bruggetje maak en jij daar een foto van maakt, moet je er op internet bijzetten "Kijk het is zo soepel dat je er een bruggetje in kan maken". Bij deze:


Ik heb geen foto gemaakt van het turnpak alleen. Ik vind dat het mooi om de billen valt en niet al te hoog is uitgesneden. Precies goed voor een 9-jarige die zich al heel wat vindt....

Stoffen: lycra bij De Stoffenkraam
Framilon: 't Langbroekertje
Patroon turnpak: patroon 30, Ottobre 01-2007
Patroon broekje: patroon 17, Ottobre 01-2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten