vrijdag 8 juni 2012

Zes-en-ze-ven-tig plooitjes....

of hoe je 228 cm terug kunt brengen tot 76 cm...
Het patroon schreef 2 rokdelen van 84 cm breed voor (of eigenlijk voor de voorkant 84 cm en voor de achterkant 2 delen van 43 cm). Maar dat vond ik zonde van de print en dus koos ik ervoor de volle breedte van de stof te gebruiken (114 cm).
Eerst deed ik een poging bovenrok en onderrok tegelijk te rimpelen, maar dat was echt niet te doen. De jurk bleef een paar dagen laten liggen en vervolgens bedacht ik dat plooitjes mij misschien uit de brand zouden kunnen helpen. En plooitjes werden het. Zeker zesenzeventig. Een aantal avonden een uurtje zitten spelden en vervolgens de rok aan het bovendeel gespeld. Op z'n minst ging ik door 8 lagen stof, maar mijn machientje heeft het gered.
En nu is de jurk klaar. Een Rosy Posy met konijnen en egels voor onze grote smurf. En ze is er blij mee! Zo leuk dat ze mee bedenkt wat voor model het moet worden en welke stof ik moet gebruiken!
Voorkant
Achterkant



















Nu nog wachten op mooi weer. Onze grote smurf was al verontwaardigd dat ze de jurk niet gelijk naar school aanmocht. Zondag viert mijn lieve zusje haar verjaardag; een prima gelegenheid voor deze jurk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten