zaterdag 15 oktober 2022

Een nieuwe microbe

Wees maar niet bang! Voor zover ik weet, is er geen nieuwe agressieve Covid-variant of ander nieuw pandemisch virus. Nee, ik heb het over mezelf. Ik heb een nieuwe spreekwoordelijke microbe onder de leden, namelijk kleurbreien, ook wel jacquard breien, fair isle breien of scandinavisch breien.

Het begon afgelopen winter met een paar wanten. Het patroon haalde ik uit het boekje "Handschoenen en wanten brei je zo".


Het zijn die handschoenen met hartjes, maar ik maakte er wanten van met een ander patroon aan de binnenzijde van de hand en per ongeluk breide ik het patroon verkeerd, maar was daar toch blij mee.

Dit was het resultaat:

 


Deze wanten werden ingepikt door onze middelste dochter. Mijn moeder zag de wanten en gaf aan ook wel een paar wanten van mij te willen. Ik maakte ze naar dit patroon van DropsDesign. De "binnenkant" (aan de kant van de handpalm) breide ik anders. Omdat ik de handschoenen ondertussen al aan mijn moeder gaf, kan ik ze nu niet meer laten zien.

Ergens in het voorjaar kwam ik al web-surfend de Scheepjes Knit along Sassenach tegen. Hoewel de grootte van het project en de kosten van een kits mij aanvankelijk tegenhielden, ging ik overstag toen de Knit along enkele weken bezig was.

Ik kocht niet een kit van Scheepjes, maar stelde zelf een pakket samen uit het garen Durable Soqs. Onze middelste dochter had mij ondertussen al verteld dat de kleurstelling Erica haar het meeste aansprak.  We kwamen uit op de kleuren Vintage green (2134), Caribbean Sea (0418), Orchid (0419), Ivory (0326), Anemone (0414) en Fresia (0239). Ik bestelde alles bij Hobbydoos; een fijne webwinkel met snelle service en goede opties voor overleg.

Uiteraard (....) breide ik geen proeflapje (tikje eigenwijs). Dat bleek niet handig te zijn. Mijn kussens bleken 40x50 cm te zijn toen ze afwaren. Toch ben ik blij met het resultaat (en onze middelste dochter ook):


Tja, en toen had ik de smaak te pakken (al leerde ik niet van mijn eerdere fout). Ik maakte een nieuwe kleurencombinatie met de kleuren Mimosa (0411), Phantom (0411), Caribbean sea (0418), White grey (2233), Vintage pink (0225) en Marble (2234).

Deze kussens breide ik top-down zodat de ritsen onderin het kussensloop zouden komen te zitten. Hierdoor zijn alle patronen ook gespiegeld op de kussenhoezen terecht gekomen. Ik vergat het aantal steken aan te passen zodat ook deze kussen 40x50 cm groot werden. Toch was ik ook heel blij met deze kussens:


Ze prijken ondertussen al een tijdje in de huiskamer.

Ik vind het heel bijzonder hoe anders de kussens zijn in een andere kleurencombinatie. Hier zie je de zusjes steeds naast elkaar.


Op deze miezerige dag komen de kleuren niet echt goed tot hun recht. Ik vind de kussens in het echt nog mooier.

Ik had behoorlijk wat breigaren over. Mede op verzoek van onze middelste dochter breide ik nog een paar "kussen-sokken"; sokken in de kleuren van haar kussens en met de patroontjes van de kussens.


Grappig hè?

En nu denk ik na over een derde kleurencombinatie, met blauwtinten voor mijn moeder. Voorlopig blijft het nog even bij denken...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten